Het proces van design thinking

Is het noodzakelijk voor je bedrijf om te vernieuwen? Innoveren is essentieel voor de toekomst van je bedrijf. Door mee te gaan met de nieuwe trends kan je altijd blijven inspelen op de behoeften, wensen en verwachtingen van je klant en zo nieuwe klanten aantrekken. Voordat je besluit een nieuw idee te implementeren in je organisatie is het van belang te achterhalen of hier behoefte aan is. Zo weet je zeker dat je geen nieuw product of nieuwe dienst op de markt brengt waar niemand op zit te wachten. Een bekende methode in het innovatieproces is design thinking.

Doorloop de stappen

Binnen het innovatieproces is er sprake van nog een proces, namelijk het design thinking proces. In dit proces doorloop je negen stappen. Deze stappen zorgen er vervolgens voor dat je uiteindelijk het vernieuwende gat in de markt brengt. De allereerste stap is essentieel voor de rest van het proces. Deze betreft namelijk het begrijpen van het initiële probleem in de organisatie of het eerste idee. Het kan zijn dat je als organisatie een waanzinnig idee hebt en je dit direct wilt implementeren in je business model of als nieuw product. Hoewel dit op het eerste gezicht effectief lijkt te zijn, kan het tegendeel later blijken. Om deze reden is het van groot belang na te gaan wat de oorzaak van het idee, het probleem of het vraagstuk is. Indien er zich nog geen vraagstukken of problemen hebben voorgedaan is het essentieel te bedenken of dat nieuwe product daadwerkelijk aan zou slaan bij je huidige of potentiële klanten en waarom. Door middel van een goede brainstormsessie kunnen jij en je collega’s het initiële idee op de juiste manier achterhalen.

Innoveren doe je met design thinking

Is de eerste stap naar innovatie gezet met design thinking? Dan heb je het juiste fundament gelegd voor de rest van je innovatieproces.